עורך דין פינוי בינוי

סוג אחד של פרויקט התחדשות עירונית הוא פינוי בינוי. פרויקטים אלה הופכים נפוצים יותר בגלל הסיבות הברורות למחסור בקרקע והמבנים הרבים שנבנו לפני עשרות שנים אך כבר לא עומדים בתקני הבטיחות.

ההשפעה של פרויקטים של התחדשות עירונית, כולל פינוי ובנייה, על בעלי דירות היא משמעותית. לרוב זה הנכס הגדול והחשוב ביותר שיש להם. לפיכך, כניסה לפרויקט כזה מחייבת מעורבות של אנשי מקצוע המיומנים בתחום. הגורם המקצועי החשוב ביותר לבעלי דירות הוא עורך דין לפינוי בינוי. עורך דין זה מייצג אותם בפני הרשויות, היזמים ודיירים אחרים.

לפיכך בחרנו לרכז את המאמר שלנו על חשיבותו ותפקידו של עורך דין לפינוי בהגנה על בעלי זכויות עם כל המעורבים.

מה זה פינוי בינוי?

פרויקט הפינוי דומה מאוד לתמ”א 38/2. הסרנו בניינים ישנים ובנינו חדשים. בעלים מקוריים יקבלו יחידות חדשות. יחידות אלה יהיו גבוהות משמעותית מהיחידות הישנות ויעמדו בכל הדרישות הבטיחותיות והמשפטיות.

השתמשנו במונח "יחידות" במאמר זה במקום "דירות" מכיוון שאנשים רבים אינם יודעים שניתן לבצע פרויקטים של פינוי בינוי בבנייני מגורים כמו גם במתחמים תעשייתיים תעשייתיים וארוכי טווח (אזורי תעשיה). המשרד שלנו הוא הראשון שמתמחה בפרויקטים כאלה. פרויקטים אלה לוקחים מתחמים ארוכי טווח ותעשייה ומפנים את בעליהם תוך תשלום שכר דירה או מקום אלטרנטיבי. לאחר מכן, הם מציבים מבנים חדשים הכוללים לעתים קרובות מסחר, תעסוקה ומגורים.

למרות העובדה שהם דומים, פרויקטים של פינוי בינוי כמו גם לפרויקטים של TAMA 38/2 יש הבדלים משמעותיים. מלבד האמור לעיל, ישנם הבדלים רבים בין הפרויקטים. אלה כוללים את התמריצים ליזם הקידום והמטר המרבי המרבי בכל יחידה קיימת. המספר המינימלי של בעלי הזכויות הנדרש לתמוך בביצוע הפרויקט.

מתי יש צורך להתקשר לעורך דין לפינוי בינוי?

עדיף לבעלי הזכויות לפנות לעורך דין פינוי בינוי בהקדם האפשרי. תפקידו העיקרי של עורך הדין לפינוי בינוי הוא לנהל משא ומתן עם יזמים פוטנציאליים, לסייע להם בהערכת יכולותיהם הכלכליות ולהכין את המסמכים החוקיים שיגדילו את החוזה בין הצדדים.

מומלץ בחום לבעלי זכויות לבחור את עורך הדין שייצג את האינטרסים שלהם, ולא לקבל הצעה מיזמים כי עורך דינו מייצג גם את בעלי הזכויות. דברים כאלה עומדים בסתירה לזכויות מובנות העלולות לסכן את בעלי הזכויות.

כאשר בעלי הזכויות מסתכלים על עורך דין לפינוי בינוי ושוקלים לבחור בכך לייצג אותם מול יזם, עליהם לשים לב להלן:

ניסיון בפרויקטים של פינוי בינוי: פרויקטים של פינוי בניה הם פרויקטים גדולים ומורכבים, המשלבים מנגנונים משפטיים רבים, הדורשים הבנה מעמיקה של המטריה. לכן יש לבחור עורך דין העוסק באופן ספציפי בתחום ההתחדשות העירונית בכלל ובפינוי הבנייה בפרט, שכן גם עורך דין העוסק בתחום המקרקעין אינו בהכרח בקיא בתחום ההתחדשות העירונית.

המלצות: כמו בכל חוזה שירות, אפילו לצורך שירותי פינוי פינוי, חשוב להסתמך על המלצותיהם של לקוחות אחרים (עבר או הווה) שהשתמשו באותו עורך דין בפרויקטים דומים לפינוי בינוי.

תקשורת טובה: פרויקטים של פינוי בינוי יכולים לקחת שנים רבות להשלמה. לכן חשוב שהקשר בין עורך דין לבין בעלי זכויות יהיה ידידותי, לתקשר היטב ולהיות אמין. במשך זמן רב, בעלי הזכויות יצטרכו להתייעץ עם עורך דין המתמחה בפינוי בינוי. חשוב שכל הצדדים המעורבים "ישודרו על גל יחיד."

מהם התפקידים של עורך דין לפינוי בינוי?

כאשר הוא מייצג זכויות, לעורך הדין תפקידים רבים. להלן כמה מתפקידי המפתח שלו.

איגוד הזכויות ובחירת המחלוקות – פרויקטים של פינוי בינוי מכסים לפחות 24 יחידות, ולעתים קרובות הם גדולים בהרבה. המשמעות היא שישנן זכויות רבות שיש לשלב במטרה אחת. על פני השטח נראה שלכל בעלי הזכויות יש את אותם תחומי עניין.

בחירה ובחינת יזמים – כפי שהזכרנו במאמר שלנו בתחילת הדרך, עורך דין לפינוי בינוי מסייע לבעלי זכויות לבחור את היזם ולהעריך את יכולותיו הכלכליות והמבצעות להקים פרויקט במסגרת ההיקף שצוין. כדי להימנע מכל בלבול, ההחלטה הסופית לבחור יזם מתקבלת על ידי בעלי הזכויות.

משא ומתן עם היזם והכנת מסמכים משפטיים – תפקידו העיקרי של עורך הדין לפינוי בינוי הוא להגן על זכויות היזם. לאחר סיום המשא ומתן והושגו הסכמים, עורך הדין יטפל בטיסת מסמכים משפטיים ויחתמו על הסכמת ההסכמות.

שכ"ט לעורך דין לפינוי בינוי

מכיוון שהמפתח הנבחר נדרש להוציא כסף מכיסם, מי שמשלם עבור פינוי פרויקטים של בנייה הוא זה שישלם את השכר. תשלום היזם עבור שכר טרחת עורך הדין אינו אובדן יין. זה לא מצמצם את מסירותו של עורך הדין ומחויבותו ללקוחותיו.

סיכום:

כדי להגן על זכויותיהם, נדרש עורך דין לבנייה לבעלי זכויות בתוכניות פינוי בינוי (בין אם הם מגורים או תעשייתיים). כפי שאתה יכול לראות, יש לו הרבה אחריות וחובות. האופן בו הוא נבחר והאינטראקציות בין בעלי הזכויות אליו הוא מכריע.